Sinterklaas en de Vliegende Spaghetti Piet?

Het is al bijna december 2018.

Ik wil graag weten waar de VSM-ers staan. De mensen van het vergiet. Een vergiet dat symbool staat voor het verstoren van vastgeroeste tradities van kerken. Een vergiet dat misschien wel gebruikt zou kunnen worden om rare tradities onder de koude kraan te houden en te kijken wat er blijft hangen. Een vergiet waarmee je anderen een vriendelijke tik op het hoofd zou kunnen geven om ze wakker te schudden. Misschien moet ik mijn fantasiën een beetje beteugelen en jullie gewoon wat vragen voorleggen.

Waar gaan jullie voor? Waar staan jullie? Hebben jullie iets met Sinterklaas en zo ja…. welke Sint is dat dan? De katholieke, de koloniale of de kapitalistische Sint? Ik schets ze hieronder even.

De katholieke Sint

de eerste knecht van Sinterklaas was geen zwarte Piet
De nieuwe Sint Nicolaas-prent uit de 2e helft van de 18e eeuw was een hergebruikte prent uit een rijschoolboek en toont eigenlijk een ruiter en een begeleider

De mythe van de katholieke Sint, is er eentje van een bisschop in Myra (dat ligt in het huidige Turkije) die kindslaven vrijkocht. De Afrikaanse kindslaven die hij vrijkocht uit handen van Arabische slavendrijvers, werden zijn toegewijde knechten. Ik noem dat Arabische bewust, om te laten zien dat er in dit verhaal ook die spanning aanwezig is. Maar goed, hij gaf kinderen dus hoop op een betere toekomst. De kinderen konden daar iets uit leren. Je moet goed zijn voor elkaar en dat is waarom dit feest in Nederland zo populair is, omdat dat de boodschap is die we onze kinderen meegeven met dit feest.

sinterklaas Nikolaus Myra
Detail van altaarbeeld van de St. Mariaekerk in Mühlhausen/Thüringen

#holybitchslap

Die Nicolaas van Myra was overigens een radicaal baasje. Hij schijnt tijdens het concilie van Nicea een andere bisschop een klap te hebben gegeven, omdat die niet wilde geloven dat Jezus de Zoon van God en dus zelf God was…. eh… is.

De koloniale Sint

Maar, zo mooi als met die katholieke Sint is het natuurlijk niet. Dat katholieke verhaal werd ooit gekaapt door de openlijk anti-semitische onderwijzer, Jan Schenkman. Hij deed dat in een tijd dat er in Nederland een heftig debat gaande was over de afschaffing van de slavernij. De Nederlanders sloegen elkaar toen ook al de koppen in op Twitter en Facebook. Schenkman bedacht dat we de koloniale traditie niet mochten verkwanselen aan die linkschmenschen. We waren tenslotte een land dat trots was op zijn veroveringen en de bloeiende kolonies. Hij harkte onderdelen uit verschillende tradities bij elkaar en onderstreepte met de karikatuur, die toen nog gewoon gebruikt werd om ‘nikkers’ af te beelden, een verhouding tussen een blanke meester en een zwarte knecht. Het was volgens hem van het grootste belang dat de koloniale traditie in ere werd gehouden.

De kapitalistische Sint

Die kapitalistische Sint is eigenlijk de Sint die we nu kennen. De Zwarte Piet is een bijrolletje in deze klucht geworden. Het Sinterklaasfeest draait niet meer om geven en naar elkaar omkijken, maar om krijgen. Het draait om, maanden van te voren, ordinair mooie kadootjes verwachten terwijl je er feitelijk niets voor gedaan hebt. Heb je een rijke vader? Dan krijg je de mooiste en duurste kadootjes. Is je vader niet rijk, dan heb je pech en kom je op school en is het mooiste wat je krijgt…. het mogen meegenieten van het nieuwe elektrische speelgoed van dat rijke klasgenootje. En je leert zo dat je moet knokken om hogerop te komen om mee te kunnen doen in de vaart der volkeren. Je krijgt zo een vriendelijke aansporing om niet naar je naaste om te kijken, maar vooral voor jezelf te zorgen. Je vader was een sukkel en die lieve Sint gaf jou het inzicht dat je best je ellebogen mag gebruiken. Dat is misschien wel het beste kado dat die Sint je geven kon.

Of moeten we meer naar een Boeddhistische Sint?

In Thailand schijnt het een traditie te zijn dat als je iets aan een bedelaar geeft, die bedelaar geen dankjewel zegt, maar alsjeblieft. Het heeft hem namelijk belieft om jou een kans te geven om een goede daad te verrichten. Oh wacht…. dat begint als een leuke gedachte, maar ik wil hem maar meteen afkappen. Een boeddhistische Sint zou dan misschien wel weer te veel op die katholieke Sint gaan lijken. En een moslim zou er misschien een islamitische Sint in zien, omdat we geacht worden om aalmoezen te geven. Een socialist zal er misschien een Marxistische Sint in zien, omdat we alles eerlijk moeten verdelen. Hoewel zij misschien wel weer zullen doorschieten naar een droom over een Robin Hood Sint die de kadootjes van de rijke kinderen afpakt en aan de arme kindertjes geeft.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Sint die kinderen leert geven in plaats van altijd maar willen krijgen. Maar, laat ik jullie niets in de mond willen leggen. Ik reik jullie een paar opties aan. Zoek er eentje uit of schets een nieuwe Sint met een vergiet op zijn kop. Alleen ben ik nu ontzettend benieuwd hoe jullie Zwarte Piet er dan uitziet. Mag ik aannemen dat hij gelijkwaardig is aan de Sint en dus ook een vergiet op zijn hoofd krijgt?

ARGHHH! Deel dit!
  • 45
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    45
    Shares

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *